100 let Vogue aneb data mining je v módě
6. 11. 2014 - ProQuest
Časopis Vogue nemusí být jen zdroj nejnovějších módních, kosmetických nebo společenských trendů, ale dostane-li se do rukou knihovníků, je možné z něj vydolovat řadu zajímavých analýz. Knihovna Yale univerzity, která má přístup do online verze Vogue Archive (všechna čísla od roku 1892 až po současnost), za pomoci nástroje Bookworm došla ke zjištění, že zatímco v polovině 20. století Vogue častěji hovořil o „dívkách (girls)“ než o „ženách (women)“, kolem roku 1980 „dívky“ ze stránek časopisu téměř vymizely.
Zajímavě vyšel i pokus „poskládat“ na sebe obálky ze všech čísel jednoho ročníku, kde se ukázalo, že obálky ve 20. letech byly tak různorodé a kreativní, že výsledný obrázek je kaleidoskop barev. Z obálek ze 70. a 80. let je naopak vidět, že nejčastěji se na nich objevovaly obličeje modelek ve velmi podobnývch pozicích, což je znát i na výsledném obrázku.
V dalších grafech je vidět, jak často a kdy která firma v časopise inzerovala. Slovní analýza prozradila, jak často se konkrétní slova objevují ve vzájemné blízkosti, včetně odkazů na články, kde se v určitém období objevila nejčastěji. Sledoval se i poměr cena/číslo, počet stránek za rok, poměr článků vůči reklamám, ad.
Informace o projektu a další zajímavosti naleznete na stránkách knihovny Yale.
Původní článek
Informace z Katalogu
Chcete vědět víc?
Pište a volejte, Filip Vojtášek má odpovědi na všechny vaše dotazy.
Albertina icome Praha s.r.o., Štěpánská 16, 110 00 Praha 1
tel.: 222 231 212
e-mail: aip@aip.cz