Úvod » Novinky » Jak uživatelé vyhledávají a přistupují k odborným online zdrojům - srovnání průzkumů z let 2005 až 2018
Jak uživatelé vyhledávají a přistupují k odborným online zdrojům - srovnání průzkumů z let 2005 až 2018
18. 3. 2019 - Renew Publishing Consultants
How Readers Discover Content in Scholarly Publications (2018) je nejnovější report identifikující trendy v chování uživatelů při vyhledávání odborných informací (online články, knihy, videa). Uskutečnil se s podporou předních vydavatelů a zanalyzoval odpovědi od více než 10 000 lidí, kteří pracují a studují v různých sektorech, oborech a regionech.
Nově získaná data jsou porovnávána i s průzkumy uskutečněnými v letech 2015, 2012, 2008 a 2005.
Některé poznatky vyplývající z výsledků průzkumu:
- abstraktové databáze jsou stále nejdůležitějším výchozím bodem pro vyhledávání v akademickém sektoru a pro tento sektor jsou akademické vyhledávače (jako je Google Scholar) důležitější než obecné vyhledávače, např. Google (strana 9). Oproti tomu dochází k poklesu používání Google Scholar v komerčním sektoru (strana 20)
- pro vědce-akademiky jsou akademické vyhledávače nejdůležitějším nástrojem pro vyhledávání článků v časopisech (strana 15)
- zhruba ve 45 % případů lidé zahájí vyhledávání zadáním rešeršního dotazu. Přibližně 55 % lidí však nalezlo článek, který potřebovali, jinými způsoby, např. pomocí odkazů na sociálních sítích, v e-mailu, alertech nebo při procházení dalších zdrojů
- přibližně 60 % uživatelů ze zemí s vyššími příjmy čte články z „volných "zdrojů“ (dá se předpokládat, že toto číslo je tak vysoké především díky PubMedu)
- knihovníci se při vyhledávání chovají zcela jinak než všichni ostatní uživatelé, preferují profesionální databáze a zdroje zakoupené knihovnou. To může poukazovat na prohlubující se propast mezi tím, co knihovníci doporučují, a jak se chovají jejich uživatelé (strana 18)
- zhruba 5 % článků je v bohatých zemích staženo přes SciHub
- k videím se uživatelé nejčastěji dostávají přes Google a YouTube, ale např. lékaři se k videím dostanou především prostřednictvím časopisů, které čtou (strana 32)
- nárůst používání mobilních zařízení pro přístup k akademickému obsahu se od roku 2012 stabilizoval (strana 41)
- související články (related articles) zůstávají nejoblíbenější funkcí webových stránek vydavatelů. Funkce zaměřené na autory zaznamenaly nárůst popularity (strana 43), oproti tomu metriky na úrovni článků nejsou tak populární (strana 45)
Report byl publikován pod licencí CC BY NC, zdarma jsou k dispozici také výchozí data.
Oficiální tisková zpráva
How Readers Discover Content in Scholarly Publications (2018
Albertina icome Praha s.r.o., Štěpánská 16, 110 00 Praha 1
tel.: 222 231 212
e-mail: aip@aip.cz