SlovenskyEnglish

Úvod » Novinky

Novinky

Průběžně aktualizovaný přehled toho nejzajímavějšího, co se v oblasti elektronických informačních zdrojů a nástrojů na jejich správu, sdílení a využívání událo v poslední době.

Podpořte využití e-knih ProQuest díky novému portfoliu marketingových materiálů! 23. 5. 2019 - ProQuest

Předplácí-li vaše instituce některou z kolekcí na platformě ProQuest Ebook Central, či nakupuje jednotlivé tituly dostupné na této platformě, může nyní pro jejich propagaci využít nově vytvořené marketingové materiály, které jsou k dispozici v rámci ProQuest Ebook Central Libguides. Jde zejména o:

  • videa s návody na vyhledávání a používání různých nástrojů
  • propagační letáky
  • reklamy pro zveřejnění přes sociální sítě (Twitter, Facebook, ap.)
  • záložky k vytištění
  • digitální bannery
  • plakáty
  • náhledy uživatelského rozhraní

Nenechte si ujít sérii webinářů pro knihovníky – Ebook Central Academy, jejich přehled naleznete na našich www stránkách. Jeden z chystaných webinářů bude zaměřen speciálně na propagaci – Driving Usage with New Ebook Central Marketing Materials.

Ozvěte se nám (ČR nebo SR), pokud máte zájem o školení vašich uživatelů nebo knihovníků, uvítáte pomoc s propagací e-knih, ap.

Více informací

Oxford Scholarship Online se pyšní již téměř 30 000 tituly 21. 5. 2019 - Oxford University Press

Více než 90 nových publikací z Oxford University Press je nyní k dispozici online, napříč různými tématy – od mezinárodních organizací pod tlakem až po matematický svět Lewise Carrolla a od kvantové optiky až po snahu o autentickou filozofii. Celkově počet titulů v Oxford Scholarship Online přesáhl v dubnu 29 000.

Mezi novinkami jsou i tyto OA tituly:

Více informací

Studie prokázala pozitivní dopad JoVE videí na studenty bakalářského studia 20. 5. 2019 - MyJoVE Corp.

Studenti bakalářského studia si vedli v testech z chemie významně lépe, pokud vedle klasického mluveného výkladu následně shlédli edukační video JoVE, zjistila studie, která byla publikována v Journal of Chemical Education, a do které bylo zapojeno 501 studentů z UCLA Department of Chemistry & Biochemistry a UCLA Center for The Advancement of Teaching. Ukázalo se také, že kvalitně zpracovaná vzdělávací videa mohou efektivně sladit skupinu studentů, kteří mají na začátku studia různou úroveň znalostí, a pomoci v případech, kdy vyučující látku dostatečně neprobral.

V jedné ze tříd se procento úspěšnosti v testech zvýšilo z 38,6 % (pouze účast na přednáškách) na 90,4 % (po zhlédnutí videí). Studenti získali více bodů v testu jak v případě, že test vyplnili ihned po zhlédnutí videa, tak i pokud tak učinili s odstupem dvou dní, což potvrzuje, že videa posílila konceptuální učení.

Více informací

Slovenský a český výskum v časopisoch IOP Publishing 18. 5. 2019 - IOP Publishing

Vydavateľstvo Institute of Physics spolupracuje s mnohými vedcami zo Slovenska a Česka. Prečítajte si vybrané články.

Zo Slovenska:

Z Česka:

Pozrite si všetky články autorov z Česka a Slovenska. Viaceré sú dostupné v režime open access.

Máte záujem o prístup k časopisom a knihám IOP Publishing?

Více informací

Video a audio se stávají důležitou součástí vědecké komunikace 18. 5. 2019 - Renew Publishing Consultants

Whitepaper A Landscape Review of Streaming Media in Scholarly Publishing: Where are we now and where to next? je výsledkem projektu, který se uskutečnil v březnu a dubnu 2018. 25 vydavatelů, kteří se zabývají vědeckou komunikací, popsalo svoje zkušenosti s využitím videí a zvukových nahrávek a také metody, jakými měří návratnost investic do těchto zdrojů.

Ze zkušeností vyplývá, že video je ideální pro:

  • praktické demonstrace (chirurgie, psychoterapie, laboratorní techniky)
  • studium chování (zvířat nebo lidí)
  • předvedení pohybu (buňky, průmyslové stroje, umělci / tanečníci)
  • propagaci (značek, článků, vědy) prostřednictvím sociálních sítí
  • zjednodušené shrnutí složitých informací
  • výuku a studium

reportu se diskutuje o video abstraktech, podcastingu, záznamech z konferencí, využití videí pro výuku a studium, videích jako primárních pramenech, o finančních otázkách, obsahovém managementu, měření využití, kvalitě, dostupnosti, diverzitě, a také o etice a budoucích výzvách pro audio a video zdroje (metadata, archivace, DOI, ad.).

Více informací

Vyšlo 28. vydanie Jawetz, Melnick, & Adelberg's Medical Microbiology 16. 5. 2019 - McGraw-Hill Professional

Na platforme McGraw-Hill sú dostupné nové knihy a vydania, najmä v kolekcii AccessMedicine, pokiaľ nie je uvedená iná:

Nové a aktualizované texty aj multimédiá, prípadové štúdie a nástroje pre klinickú prax a vzdelávanie sú automaticky dostupné v internetovej sieti inštitúcií s predplatným.

Máte otázky? Chcete dohodnúť školenie v češtine alebo slovenčine? Zabezpečiť prístup pre vašu inštitúciu? Kontaktujte nás.

Více informací

Pomocí rozšířené reality si detailně prohlédnete anatomické modely lidského těla 15. 5. 2019 - Visible Body

Společnost Visible Body volně zpřístupnila více než stovku 3D modelů lidské anatomie, které lze prohlížet v rozšířené realitě (AR) pomocí nejoblíbenějších mobilních webových prohlížečů a telefonů a tabletů kompatibilních s AR. Při návštěvě stránek Visible Body's Learn nebo blogu Visible Body Blog si může každý, kdo používá prohlížeč Chrome (Android) nebo Safari (iOS), zobrazovat struktury lidského těla v reálném prostoru. Po klepnutí na spuštění 3D anatomického modelu, jako je např. lidská lebka, ho uživatel může otočit tak, aby ho viděl ze všech stran a přiblížit si ho, aby viděl detaily – to vše v rozšířené realitě.

Visible Body používá software Google k rozšíření dostupnosti AR mimo aplikace a v mobilním vyhledávání na webu – součástí vyhledávání na Google v budoucnu budou nejen odkazy a obrázky, ale také 3D anatomické modely, které si budete moci skrze displej telefonu „promítnout“ přímo do svého okolí, a to v reálném měřítku – viz krátká ukázka z úvodní keynote konference Google I/O.

Chcete si vyzkoušet plnou verzi Human Anatomy Atlas, který podporuje rozšířenou realitu? Vyžádejte si zkušební přístup pro Vaši instituci (ČR nebo SR).

Více informací

Co považují knihovníci za největší výzvu v oblasti zpřístupnění zdrojů? 14. 5. 2019 - Taylor & Francis Group, an Informa business

V roce 2018 se vydavatelství Taylor & Francis během knihovnických konferencí (mimo jiné i na konferenci Inforum) ptalo, jakým výzvám ve spojitosti se snadnou vyhledatelností online zdrojů knihovníci čelí, a na jakou oblast se chtějí nejvíce zaměřit.

Zúčastnilo se cca 1 500 knihovníků, z nichž 31 % uvedlo na prvním místě zvýšení povědomí o dostupných online zdrojích (mezi uživateli). Dále respondenti hlasovali pro: vést uživatele k tomu, aby své vyhledávání začínali na stránkách univerzity, ne na Google (25 %), komunikace s uživateli o tom, jak jim zdroje mohou pomoci v kariéře a ve výzkumu (23 %), snadná dostupnost MARC záznamů od vydavatele (11 %), úplnost MARC záznamů (10 %). Výsledky v přehledné infografice.

Více informací

Rok 2018 v ekonomických databázach ProQuest 14. 5. 2019 - ProQuest

Počas roku 2018 do ekonomických databáz na platforme ProQuest pribudli:

Odkazy vydavateľstiev a publikácií slúžia používateľom s aktívnym prístupom k ProQuest Central, prémiovým kolekciám a odborovým databázam. Vedú priamo do služby ProQuest, pokiaľ ste v internetovej sieti vašej organizácie alebo využívate vzdialený prístup.

Hodil by sa vám celý zoznam titulov? Chcete dohodnúť školenie u vás alebo online? Kontaktujte Luciu Poledníkovú.

Více informací

Zajímá vás, jak vědci vyhledávají, čtou a používají vědeckou literaturu? 14. 5. 2019 - Information Today

Mezinárodní průzkum v roce 2018 zkoumal, jak vědci vyhledávají a používají vědeckou literaturu pro svou práci, a sledovala rozdíly dle hlediska věkového, oborového a geografického.

Průzkum zjistil, že články v odborných časopisech zůstávají nejvýše hodnocenými informačními zdroji, následují knihy, sborníky z konferencí, učebnice a magazíny, zatímco blogy a sociální média zůstávají více v pozadí. Vědci prostudují v průměru téměř 24 článků měsíčně a každý rok stráví 234 hodin čtením odborných článků.

Tato studie dále zjistila, že více než 90 % článků je čteno v elektronické podobě, respondenti hodnotili jako „velmi důležité“ nebo „důležité“ klíčové vlastnosti elektronických publikací (kompatibilita s mobilními zařízeními, možnost sdílet publikace nebo obsah, vylepšená navigace, možnost zapisovat vlastní poznámky a zvýraznit text, jazyková podpora, vložení videa a zvuku), přičemž možnost sdílet je považována za nejdůležitější funkci.

Vědci nejčastěji na články narazí během „brouzdání“ po webu nebo v placených zdrojích knihovny. Vyhledávání (například dle klíčových slov nebo autora) bylo druhou nejčastější metodou, přičemž více než polovina článků byla nalezena prostřednictvím obecných vyhledávačů, jako je Google nebo Google Scholar.

Co se týče věku, mladší věkové skupiny častěji získávají články ze sociálních sítí zaměřených na výzkum, z free časopisů a z dalších www stránek a tráví více času čtením článku. Vědci z lékařského prostředí, z oblasti společenských a humanitních věd ve srovnání s kolegy z jiných oborů častěji využívají sociální média pro svůj výzkum.

Studie Seeking, Reading, and Use of Scholarly Articles: An International Study of Perceptions and Behaviour of Researchers (Carol Tenopir, Lisa Christian a Jordan Kaufman) je volně k dispozici online.

Více informací